Theoretical criticism, historical criticism The paradoxes of saying and thinking
Main Article Content
Abstract
This article elaborates a critique and a proposal. Critic to a theoretical thinking that speaks a critical discourse that seems not to link with the world of the daily life of the subjects. This criticism is opposed to another way of constructing a thought that does not leave aside that adjective but is related to the idea of ”‹”‹placing ourselves and forming us as historical subjects, for which, taking up the contributions of Hugo Zemelman, he provides the contributions of a didactics that is not parametrical or of sense that make a pedagogy of empowerment. The exercise of a theoretical criticism is not the same as that of historical criticism, which means learning to read and read as historical subjects that build history from the everyday areas in which we move and become ethically committed beings with world options different from the one that the current hegemony intends to impose.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Dessal, G. (2014) Comentario a “El panel de Freud”. En Bauman, Z y G. Dessal El retorno del péndulo: sobre psicoanálisis y el futuro del mundo líquido (pp. 83-92). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Feinmann, J. P. (1998) La sangre derramada. Ensayo sobre la violencia política. Buenos Aires: Ariel.
Honneth, A. (2011) La sociedad del desprecio. Madrid: Trotta
Maturana Romesín, H. (2003) El sentido de lo humano. Chile: Edit. J.C. Saenz.
Maturana Romesín, H. (2007) Amor y juego: fundamentos olvidados de lo humano. Desde el patriarcado a la democracia. Chile: Edit. J.C. Saenz. 6ta. Edic.
Parra Saiani, P. (2016). Los gatekeepers y los recursos de la investigación. Viejos desafíos y nuevas perspectivas en el tiempo de los big data. Revista Colombiana de Sociología., 39(2), 221-240. DOI: https://doi.org/10.15446/rcs.v39n2.58973
Quintar, E. (2008) Didáctica no parametral, sendero a la descolonización. México: IPECAL; Colombia : Universidad de Manizales, Maestría en Educación - Docencia, Facultad de Educación. Recuperado de http://bibliotecas.uchile.cl/documentos/20120926-1122c664798.jpg
Quintar, E. (2009) La enseñanza como puente a la vida. Colección Conversaciones Didácticas. México: Instituto Politécnico Nacional.
Quintar, E. (2015) Memoria e historia. Desafíos a las prácticas políticas de olvido en América Latina. El Agora Vol. 15, (2) (375-391). DOI: http://dx.doi.org/10.21500/16578031.1620
Ricoeur, P. (2006) Teoría de interpretación. Discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI.
Rivas Díaz, J. (2005) Pedagogía de la dignidad del estar siendo. Entrevista con Hugo Zemelman y Estela Quintar. Revista Interamericana de Educación de Adultos, vol. 27, múm, 1, pp. 113-140. Pátzcuaro, México: Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545085021
Riviere, P. (1985) Teoría del vínculo. Buenos Aires: Nueva Visión.
Saviani, D. (1987) Escuela y democracia o la teoría de la curvatura de la vara. Revista Argentina de Educación, Vol. 5 (9-23)
Stull Ruiz, M. (2009) Intuición, la experiencia y el tiempo en el pensamiento de Bergson. ALPHA N ° 29 Diciembre, pp. 185-201.
Varela, F. (1992) Enacción: la cognición corporizada. En Varela. F., Thompson, E. y E. Rosch. De cuerpo presente. Las ciencias cognitivas y la experiencia humana. Barcelona: Gedisa.
Vygotski, L. (1978) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Zechetto, V. (2011) El persistente impulso a resemantizar. Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas. UPS-Ecuador, No. 14, enero-junio, pp. 127-142. Recuperado de http://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/arti cle/view/848/0
Zemelman, H. (1989). De la historia a la política. La experiencia de América Latina. México: Siglo XXI/Universidad de las Naciones Unidas.
Zemelman, H. (1992). Los horizontes de la razón I. Dialéctica y apropiación del presente. Barcelona: Anthropos.
Zemelman, H. (1994). Necesidad de pensar y sus desafíos éticos. En Suplementos. Materiales de trabajo intelectual (pp. 112-119). Barcelona: Anthropos
Zemelman, H. (2001). Pensar teórico y pensar epistémico. Los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. México: IPECAL. Recuperado de http://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/5564/1/Documento7.pdf
Zemelman, H. (2006) El conocimiento como desafío posible. México; Instituto Politécnico Nacional.
Zemelman, H. (2011) Configuraciones críticas: pensar epistémico sobre la realidad. México: Siglo XXI.