Theoretical criticism, historical criticism The paradoxes of saying and thinking

Main Article Content

Estela Quintar

Abstract

This article elaborates a critique and a proposal. Critic to a theoretical thinking that speaks a critical discourse that seems not to link with the world of the daily life of the subjects. This criticism is opposed to another way of constructing a thought that does not leave aside that adjective but is related to the idea of ”‹”‹placing ourselves and forming us as historical subjects, for which, taking up the contributions of Hugo Zemelman, he provides the contributions of a didactics that is not parametrical or of sense that make a pedagogy of empowerment. The exercise of a theoretical criticism is not the same as that of historical criticism, which means learning to read and read as historical subjects that build history from the everyday areas in which we move and become ethically committed beings with world options different from the one that the current hegemony intends to impose.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quintar, E. (2018). Theoretical criticism, historical criticism The paradoxes of saying and thinking. Archivos De Ciencias De La Educación, 12(13), e040. https://doi.org/10.24215/23468866e040
Section
Dossier: Pedagogías del sur: lecturas y prácticas educativas desde una perspectiva latinoamericana

References

Dessal, G. (2014) Comentario a “El panel de Freud”. En Bauman, Z y G. Dessal El retorno del péndulo: sobre psicoanálisis y el futuro del mundo lí­quido (pp. 83-92). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Feinmann, J. P. (1998) La sangre derramada. Ensayo sobre la violencia polí­tica. Buenos Aires: Ariel.

Honneth, A. (2011) La sociedad del desprecio. Madrid: Trotta

Maturana Romesí­n, H. (2003) El sentido de lo humano. Chile: Edit. J.C. Saenz.

Maturana Romesí­n, H. (2007) Amor y juego: fundamentos olvidados de lo humano. Desde el patriarcado a la democracia. Chile: Edit. J.C. Saenz. 6ta. Edic.

Parra Saiani, P. (2016). Los gatekeepers y los recursos de la investigación. Viejos desafí­os y nuevas perspectivas en el tiempo de los big data. Revista Colombiana de Sociologí­a., 39(2), 221-240. DOI: https://doi.org/10.15446/rcs.v39n2.58973

Quintar, E. (2008) Didáctica no parametral, sendero a la descolonización. México: IPECAL; Colombia : Universidad de Manizales, Maestrí­a en Educación - Docencia, Facultad de Educación. Recuperado de http://bibliotecas.uchile.cl/documentos/20120926-1122c664798.jpg

Quintar, E. (2009) La enseñanza como puente a la vida. Colección Conversaciones Didácticas. México: Instituto Politécnico Nacional.

Quintar, E. (2015) Memoria e historia. Desafí­os a las prácticas polí­ticas de olvido en América Latina. El Agora Vol. 15, (2) (375-391). DOI: http://dx.doi.org/10.21500/16578031.1620

Ricoeur, P. (2006) Teorí­a de interpretación. Discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI.

Rivas Dí­az, J. (2005) Pedagogí­a de la dignidad del estar siendo. Entrevista con Hugo Zemelman y Estela Quintar. Revista Interamericana de Educación de Adultos, vol. 27, múm, 1, pp. 113-140. Pátzcuaro, México: Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545085021

Riviere, P. (1985) Teorí­a del ví­nculo. Buenos Aires: Nueva Visión.

Saviani, D. (1987) Escuela y democracia o la teorí­a de la curvatura de la vara. Revista Argentina de Educación, Vol. 5 (9-23)

Stull Ruiz, M. (2009) Intuición, la experiencia y el tiempo en el pensamiento de Bergson. ALPHA N ° 29 Diciembre, pp. 185-201.

Varela, F. (1992) Enacción: la cognición corporizada. En Varela. F., Thompson, E. y E. Rosch. De cuerpo presente. Las ciencias cognitivas y la experiencia humana. Barcelona: Gedisa.

Vygotski, L. (1978) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crí­tica.

Zechetto, V. (2011) El persistente impulso a resemantizar. Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas. UPS-Ecuador, No. 14, enero-junio, pp. 127-142. Recuperado de http://revistas.ups.edu.ec/index.php/universitas/arti cle/view/848/0

Zemelman, H. (1989). De la historia a la polí­tica. La experiencia de América Latina. México: Siglo XXI/Universidad de las Naciones Unidas.

Zemelman, H. (1992). Los horizontes de la razón I. Dialéctica y apropiación del presente. Barcelona: Anthropos.

Zemelman, H. (1994). Necesidad de pensar y sus desafí­os éticos. En Suplementos. Materiales de trabajo intelectual (pp. 112-119). Barcelona: Anthropos

Zemelman, H. (2001). Pensar teórico y pensar epistémico. Los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. México: IPECAL. Recuperado de http://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/5564/1/Documento7.pdf

Zemelman, H. (2006) El conocimiento como desafí­o posible. México; Instituto Politécnico Nacional.

Zemelman, H. (2011) Configuraciones crí­ticas: pensar epistémico sobre la realidad. México: Siglo XXI.