Pensar la teorí­a pedagógica. Configuración, mediación y usos

Main Article Content

Marcela Gómez Sollano

Abstract

The following research constitutes an exercise of conceptual problematization from which the importance of the configuration of pedagogical theory is presented, as well as the implication that this has in its uses and mediations that unfold in this process.  As such it lays out specific requests or demands related to the meaning that such construct has so as to think about the historical moment we are living and the role of knowledge in this context.  This issue acquires a central dimension in fields, like in the educational one, that have been characterized by the incorporation of explanation diagrams that reduce the complexity of the phenomenon to economic, political, social, ideological, cultural or psychological aspects, without recognizing its historical, theoretical and epistemological specificity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Sollano, M. (2018). Pensar la teorí­a pedagógica. Configuración, mediación y usos. Archivos De Ciencias De La Educación, 12(13), e039. https://doi.org/10.24215/23468866e039
Section
Dossier: Pedagogías del sur: lecturas y prácticas educativas desde una perspectiva latinoamericana

References

Adams, T. (2015). Mediación (Pedagogí­a). En Streck, D., Streck, R., Redin, E., y Zitkoski, J. J (Orgs.). Diccionario Paulo Freire (pp. 323-324). Lima : ceaal.

Araujo, A. M. (2015). Inédito viable. En Streck, D., Streck, R., Redin, E., y Zitkoski, J. J (Orgs.). Diccionario Paulo Freire (pp. 278-281). Lima: ceaal.

Benjamin, W. (1978) Iluminations. New Cork: Harcourt Brace.

Buenfil, R. N. (1994). Cardenismo: argumentación y antagonismo en educación. México: Departamento de Investigaciones Educativas-cinvestav-conacyt.

Buenfil, R. N. (Coord.) (1998a). Debates polí­ticos contemporáneos: en los márgenes de la modernidad. México. Seminario de Análisis de Discurso Educativo/Plaza y Valdés.

Buenfil, R. N. (1998b) Horizonte posmoderno y configuración social. En: De Alba, A. (Comp.) (11-67). Posmodernidad y educación. México: Centro de Estudios sobre la Universidad- unam /Porrúa.

Cassier, E. (1974). El problema del conocimiento. Tomo I. México: Fondo de Cultura Económica.

De la Garza, E. (2002). La configuración como alternativa al concepto estándar de teorí­a. En Valencia. G., De la Garza, E. y Zemelman, H. (Coords.). Epistemologí­a y sujetos: algunas contribuciones al debate (pp.17-37) México: Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Humanidades- unam /Plaza y Valdés.

Derrida, J. (1996), Debate con Jacques Derrida: Los fantasmas de Marx. La Jornada Semanal (2-3) México. La Jornada, 6 oct.

Gómez, M. (2006). Investigación, formación y conocimiento en educación. En Jiménez, M. A. (Coord). Los usos de la teorí­a en la investigación (pp. 61-84) México: Seminario de Análisis Polí­tico de Discurso Educativo/Plaza y Valdés.

Gómez, M. (2010). Problemática de la formación en la postcrisis. Una lectura epistémico-pedagógica. En Buenfil, R. N. (Coord.). En los márgenes de la educación. México a finales de siglo (165-186). México: Seminario de Análisis Polí­tico de Discurso Educativo/Plaza y Valdés.

Gómez, M. y Corenstein, M. (Coords.) (2013). Reconfiguración de lo educativo en América Latina. Experiencias pedagógicas alternativas. México: ffyl/dgapa-unam.

Granja, J. (2006) Configuración de lo educativo como campo de articulación. En Gómez, M. y Zemelman, H. (Coords.). La labor del maestro: formar y formarse (32-47). México: Pax México.

Husserl, E. (1992). Invitación a la fenomenologí­a. Barcelona: Paidos/ ice-uba.

Laclau, E. y Mouffe, Ch. (1987). Hegemoní­a y estrategia socialista: hacia la radicalización de la democracia. México: Siglo XXI.

Martí­nez de la Escalera, A. M. (Coord.) (2007). Estrategias de resistencia. México: Programa Universitario de Estudios de Género- unam.

Martí­nez de la Escalera, Ana Marí­a (2009). Micropolí­ticas: inscripción y debate. En Gómez, M. y Hamui, L. (Coords.). Educación e integración de la diversidad: la experiencia de las comunidades judí­as de México y Argentina (pp. 25-40). México: ffyl/dgapa-unam.

Masiello, F. (2001). El arte de la transición. Buenos Aires: Norma.

Puiggrós, A. (1995). Volver a educar: el desafí­o de la enseñanza argentina a fines del siglo XX. Buenos Aires: Ariel.

Puiggrós, A. (1996). Democracia y autoritarismo en la pedagogí­a argentina y latinoamericana. Buenos Aires. Galerna.

Puiggrós, A. (2005). De Simón Rodrí­guez a Paulo Freire. Educación para la integración latinoamericana. Colombia: Convenio Andrés Bello.

Puiggrós, A. (2010). La tremenda sugestión de pensar que no es posible. Luchas por una democracia educativa (1995-2010). Argentina: Galerna.

Puiggrós, A y Gagliano, R (dir.) (2004). La fábrica del conocimiento. Los saberes socialmente productivos en América Latina. Argentina: Homo Sapiens.

Rosenberg, M. (1988). Teorí­a sentimental. Buenos Aires: Tierra Firme.

Skliar, C. (2012). La crisis de la conversación de alteridad: educar entre generaciones. En Southwell, M. (Comp.). Entre generaciones: exploración sobre educación, cultura e instituciones. (pp. 87-102). Santa Fe (Argentina): flacso/Homo Sapiens.

Torfing, J. (2004). Un repaso al análisis de discurso. En Buenfil, R. N (Coord.). Debates polí­ticos contemporáneos: en los márgenes de la modernidad (pp. 31-53). México: Seminario de Profundización en Análisis Polí­tico de Discurso/Plaza y Valdés.

Zemelman, H. (1987). Uso crí­tico de la teorí­a. En torno a las funciones analí­ticas de la totalidad. México: Universidad de las Naciones Unidas/El Colegio de México.

Zemelman, H. (1992). Los horizontes de la razón I. Dialéctica y apropiación del presente. Barcelona: Anthropos.

Zemelman, H. (1994). Necesidad de pensar y sus desafí­os éticos. En Suplementos. Materiales de trabajo intelectual (pp. 112-119). Barcelona: Anthropos

Zemelman, H. (1998). Los horizontes de la razón II. Historia y necesidad de utopí­a. Barcelona: Anthropos.

Zemelman, H. (2006). “Historicidad y transmisión del conocimiento”. En Gómez, M. y Zemelman, H. (Coords.). La labor del maestro: Formar y formarse. México: PaxMexico, pp. 1-8.

Zemelman, H. y Gómez Sollano, M. (Coords.) (2001). Pensamiento, polí­tica y cultura en América Latina. México: Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias- unam