The desing of university admission as a policy of inclusion in Humanities of La Plata, 1995-2015
Main Article Content
Abstract
This article describes and analyses the admission strategies at the School of Humanities and Social Sciences, National University of La Plata from 1995 to 2015. This work reconstructs the main concerns that lead to these proposals, its characteristics and the changes made, throughout the period analyzed. Likewise, it analyses the relationship between the guidelines established at the central level of the university and the form it adopted at the School level studied, while at the same time, it retrieves the institutional actors’ viewpoints, the agreements and tensions caused in relation to that policy processing. This research addresses the generation and processing dynamics of an inclusion policy, specifically of admission, in a scenario with institutional actors bearing different points of view.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Bracchi, C., Sannuto, J. y Mendy, M. (2002). Políticas de Educación Superior: el ingreso a los estudios universitarios en la UNLP. En P. Krotsch, (organizador), La universidad cautiva: Legados, marcas y horizontes. La Plata: Al Margen.
Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa.
Brint, S. y Karabel, J. (1991). Los orígenes y las transformaciones institucionales: el caso de las escuelas locales de los Estados Unidos. En W. Powel y P. DiMaggio (eds), El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional (pp. 413-440). México: Fondo de la Cultura.
Bourdieu, P. (1983). Campo del poder y campo intelectual. Buenos Aires: Folios.
Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bourdieu, P. (2011). La ilusión biográfica. Acta Sociológica, 56, 121-128.
Del Castillo Alemán, G. (2006). Una propuesta analítica para el estudio del cambio en las instituciones de educación superior. Perfiles Educativos, XXVIII(111), 37-70.
Duarte, B. (2009). De aspirantes a alumnos. Una clasificación de los sistemas universitarios de admisión y su aplicación a las universidades nacionales de la Argentina. En S. Gvirtz y A. Camou (coord.), La universidad Argentina en discusión: sistemas de ingreso, financiamiento, evaluación de la calidad y relación universidad-Estado (pp. 27-58). Buenos Aires: Granica
Chiroleu, A. (1999). El ingreso a la Universidad: las experiencias de Argentina y Brasil. Rosario: UNR Editora.
Chiroleu, A. y Iazzetta, O. (2012). La universidad como objeto de política pública durante los gobiernos Kirchner. En A. Chiroleu, M. Marquina y E. Rinesi. (comps.), La política universitaria de los gobiernos Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades (pp. 19-39).Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Clark, B. (1983). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica. México: Universidad Autonomía Metropolitana.
Cox, C. (1993). Políticas de educación superior: categorías para su análisis. En H. Courard, (edit.). Políticas Comparadas de Educación Superior en América Latina (pp. 97-129). Santiago de Chile: FLACSO.
Krotsch, P. (2001). Educación Superior y Reformas Comparadas. Cuadernos Universitarios Nº 6. Buenos Aires: UNQUI Ediciones.
Montenegro, J. (2016). Políticas de acceso a la Universidad Nacional de La Plata. Un análisis de las estrategias de ingreso desde la sanción de la Ley de Educación Superior (1995-2015). Tesis de maestría, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, Ensenada, Argentina. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/57617
Peters, G. (2003). El nuevo institucionalismo. Teoría institucional en ciencia política. España: Editorial Gedisa.
Ramallo, M. y Sigal, V. (2010). Los sistemas de admisión de las Universidades en la Argentina (255). Recuperado de Universidad de Belgrano: http://www.ub.edu.ar/investigaciones/dt_nuevos/255_sigal.pdf